Košické letecké spojenie

Autor: Rastislav Masnyk | 19.5.2014 o 20:12 | Karma článku: 3,19 | Prečítané:  847x

Ďalší dôvod, prečo investor do Košíc bez meškania často nepríde (ľudí nezamestná, halu nepostaví, k rastu HDP neprispeje)?

Z vlastnej skúsenosti a mnohoročnej praxe poznám desiatky prípadov, keď zahraničné, zväčša stredne veľké firmy nemajú väčšie problémy s nedostatočným leteckým a stále chýbajúcim diaľničným „nespojením“ Košíc. Mnohí investori prídu, zainvestujú a zamestnajú desiatky, stovky ľudí. Rovnako však poznám aj práve opačné príklady, investorov odradených nielen absenciou diaľnice, ale aj leteckého spojenia.

Čo však nie je pre jedných problém, pre iných problém predstavuje. Takmer žiadna investícia nie je zrealizovaná len na báze finančného kalkulu. Pri malých aj veľkých investíciách hrá veľkú úlohu „osobný bezprostredný pocit“ z investičnej destinácie.

Čím vyššie sa v investíciách posúvame, tým vyšší „šéf“ „potrebuje“ miesto vidieť, osobne prísť, osobne obhliadnuť, potriasť si ruku s miestnym primátorom, vidieť halu a cestu k nej.

Čím viac rastie  pridaná hodnota produktu a výška investície, tým viac rastie potreba rýchleho a funkčného prepojenia so zvyškom sveta.

Nejaké to chabé letecké spojenie s Bratislavou, Prahou a Viedňou nestačí. Nehľadiac na to, že skutoční veľkí investori z týchto miest sídla asi len vo Viedni. Pamätám si časy, keď spoločnosť Sky Europe lietala z Košíc a Košice aj z toho dôvodu „žili“ viac ako v súčasnosti. Okrem ľudí z východu Slovenska cestujúcich za prácou a relaxom cestovali aj mnohí podnikatelia. Cestovali bez časových strát, čo je v podnikaní často obrovský plusový faktor. To platí nielen pre „predstavenstvá“, ale aj pre stredný manažment.

Časové straty z prestupov a čakaní pri ceste do Košíc môžu narásť aj na vyše pol dňa, čo je v podnikateľských kruhoch veľmi nepríjemné, často dokonca neakceptovateľné. Čím vyššie postavený je rozhodujúci človek, čím vyššia je pridaná hodnota produktov / služieb, ktoré daná firma vytvára, tým viac nepríjemné a doslova neprijateľné sa javí cestovanie s dvomi či tromi prestupmi, trvajúce pol dňa či dlhšie.

Prednedávnom ma prekvapilo tvrdenie, že  Košice majú internetovú dostupnosť na úrovni japonských miest, povedzme skoro ako Osaka (a predbehli sme vraj napr. Londýn). Nemám dôvod neveriť tomuto tvrdeniu, nakoľko ho vyslovil predstaviteľ veľkej ITC firmy, s top reputáciou, pôsobiacej v Košiciach.

O to viac paradoxne potom vyznieva fakt ťažkej fyzickej dostupnosti Košíc leteckým spojením. V Košiciach pritom máme letisko, ktoré je svojím vybavením špičkou na Slovensku. Samotní predstavitelia letiska v podstate žiadnu investíciu do letiskovej infraštruktúry  nepožadujú.

Som veľmi rád, že sa pomaly rozbieha priame letecké spojenie s Londýnom.

Som rád, že pokračujú rokovanie o priamom leteckom spojení s Nemeckom.

Mnohé zahraničné regionálne letiská, aj menej vybavené ako to košické, priame letecké spojenia dotujú.

V súčasnej dobe zlých hospodárskych výsledkov leteckých spoločností (najmä klasických prepravcov) sa to pre mnohé regionálne centrá javí byť jediným praktickým riešením.  Dobré letecké spojenie je skrátka zrejmá konkurenčná výhoda. A jeho absencia sa stáva priamou konkurenčnou nevýhodou.

Tak som sa spýtal priamo. Na moju priamu otázku o výške „dotácie“, ktorú potrebuje letisko, resp. letecká spoločnosť na otvorenie priamej leteckej linky do Košíc, mi vysoký (najvyšší) predstaviteľ košického letiska odpovedal, že sa jedná o cenu približne do 9 euro za jednu prichádzajúcu osobu.

Súďte teda aj sami, či sa to oplatí.

Odpoveďou, ku ktorej sa osobne prikláňam, je sám fakt, že dotácie iné regionálne letiská (regionálne centrá) leteckým spoločnostiam, resp. letiskám poskytujú.

Nejde totiž len o samotnú cestu a jej trvanie. Prichádzajúci (aj ten „obyčajný“ turista) pravdepodobne minie v Košiciach a na východnom Slovensku sumu, ktoré pre regionálne rozpočty vygeneruje v konečnom dôsledku viac ako „len do“ 9 euro.

O prichádzajúcich podnikateľoch a manažéroch, ktorí rozhodujú o investíciách, zamestnaní desiatok, stoviek, tisícov ľudí, o rozvoji ekonomiky čo do objemu ako aj do kvality ani nehovoriac.

Po dlhých rokovaniach mesto Košice k spolufinancovaniu leteckého spojenia s Londýnom pristúpilo. Dúfajme, že vydrží aj po komunálnych voľbách (jeseň 2014).

Na otvorenie leteckého spojenia s Nemeckom (Nemecko je pravdepodobne dôležitejší investor na východnom Slovensku ako UK)  by mohla prispieť aj „dlhodobo nikým nevidená, nikým nepočutá“ košická VÚC. Jej odpoveď však stále (dlhodobo) neprichádza. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?